Tuesday, July 5, 2011

kenapa layanan polis berbeza?

Ancaman: Polis jangan double standard
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS mendakwa siri penangkapan berterusan oleh polis terhadap rakyat yang menyokong Himpunan Bersih 2.0 bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap pasukan keselamatan itu.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad (gambar) berkata, rakyat secara jelas dapat melihat sikap double standard polis apabila hanya memberi tekanan terhadap penganjur dan penyokong Bersih 2.0, namun membiarkan sahaja pihak lain mengeluarkan kenyataan berbaur ancaman.

"Tindakan double standard yang dilakukan oleh pihak polis menyebabkan imej anggota polis semakin jatuh. Rakyat tertanya-tanya kenapa kaedah pencegahan tidak dilakukan kepada Omardin yang memberi amaran 50 ribu anggota silat bersedia untuk menggempur.

"Begitu juga kenyataan Ibrahim Ali Perkasa seolah-olah tidak ada apa yang merbahaya kepada keselamatan negara," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau yakin jika kenyataan berbaur ancaman itu dikeluarkan oleh mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat, sudah tentu mereka akan "direhatkan" di Kemunting.

Sehingga kini, lebih seratus orang penyokong bersih telah ditahan dan disoal siasat oleh pihak polis.

Antara mereka, ada yang ditangkap kerana memakai baju Bersih 2.0, menjual baju Bersih 2.0, malah juga yang memakai baju kuning.

Lebih malang, ada di kalangan pemimpin DAP yang memakai baju merah bertulis "Ubah lah..." turut ditangkap.

Beberapa tangkapan juga khususnya anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) turut cuba dikaitkan dengan dakwaan cuba menghidupkan fahaman komunis di negara ini.

Sambil menyifatkan tangkapan itu melanggar perlembagaan, Idris berkata polis sebenarnya menjaga keselamatan BN, bukan keselamatan rakyat dan negara.

"Profesionalisme polis jangan dicemarkan dengan menerima arahan membabi buta kepada mereka sehingga imej polis dipandang rendah di sisi masyarakat.

"Berapa ramai polis yang bertindak secara tidak profesional ketika berkhidmat, apabila pencen malu mata dengan masyarakat," katanya.

No comments: