Monday, February 20, 2012

Najib silap, bilionair bukan kebanggaan negara

KUALA LUMPUR, 20 Feb: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sekali lagi tersilap membuat congakan politik ekoran kenyataannya tentang 30 bilionair seperti didedahkan dalam Majalah Malaysian Business disangkanya adalah satu yang baik baginya.

Najib menyinggung perkara itu ketika memberi ucaputama dalam debat antara Chua Soi Lek dan Lim Guan Eng kelmarin dan lebih malang lagi ketika beliau menyebutkan setiap seorang mereka menjadi kaya kerana dasar BN secara langsung atau tidak langsung.


Justeru, bagi AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad(gambar), sudah sampai masanya supaya pemimpin Umno BN khasnya Najib, memahami bahawa akibat dari urus-tadbir secara hubungan sumbang (incenstuous-relationship) antara segelintir pimpinan politik Umno BN dengan elit bisnes itulah yang dinamakan dalam bahasa ekonominya rent-seeking behaviour –crony capitalism atau bahasa mudahnya ‘amalan kronisme’, maka wujud pembolotan kekayaan yang keterlaluan di tangan beberapa individu yang hari ini bergelar ‘billionaires’.


Katanya, habuan elit politik mendapat ‘suapan balik’ atau kickbacks dalam pelbagai bentuk – langsung dan tidak langsung - dan susunatur hubungan ini kekal dalam satu amalan patronage dan kronisme yang berakhir dengan fenomena elit kewujudansuper-rich.

“Golongan ini didakwa kemudian berperanan mengekalkan sistem ‘patronage’ dan amalan kronisme ini dengan ‘membiayai kantung politik pemerintah’,” ujarnya.


Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor mengambil contoh musim pemberian projek mega-besar adalah juga seperti sekarang, yakni sebelum pilihan raya.

Menurutnya, lebih besar dan berbilion ringgit lepih baik untuk penguasa kerana ‘kickbacks’ atau‘payback’ atau ‘bayaran-balik’ pun besar.


“Kalau 10% yang dituntutseseorang menteri itu sudah di fikirkan banyak bagi rakyat – ini saya tahu sendiri amalan biasa sebab didedahkan oleh seorang pemaju yang saya kenal sendiri yang mengaku ‘membayarnya kickback’ (baca rasuah) sendiri kepada menteri kerjaraya itu secara ‘upfront’ maka ‘kickbacks’ untuk parti-parti pemerintah sebagai ‘wang politik’ untuk pilihanraya dikatakan biasa sahaja oleh mereka yang telah mendapat projek mega mewah ini,” jelasnya.


Beliau menambah, projek penswastaan seperti lebuh raya, utiliti seperti air dan tenaga (IPP) dan perkhidmatan lain telekomunikasi, pelabuhan, pembentungan, Pos, perkhidmatan kesihatan, itu yang menjadikan kewujudan ‘super-rich’ segera itu fenomena yang menjadi rahsia umum.

Menurutnya lagi, meneliti setiap satu nama dari 30 bilionaire akan mendedahkan kepada umum , siapa sebenarnya entrepreneur yang bermula dari bawah dan akhirnya membina kekayaan dari titik-peluh mereka sehingga menjadi ‘bilionaire’.


“Yang ‘bilionaire segera’ ciptaan Tun hari ini punya hutang sepuluh kali keliling pinggang...nama-nama tak payah saya sebutkan dah jadi rahsia umum juga! Semasa zaman mewah atau ‘boom time’ dahulu ini, mereka digelar ‘harimau’ atau ‘tiger’ baru dunia korporat Malaysia tetapi tatkala ekonomi Asia mengalami ‘meltdown’ atau ‘merudum’ mereka dipanggil dengan joolokan ‘Fat Cat’ atau ‘Kucing Gemuk’,” katanya lagi.

HD

No comments: