Tuesday, May 1, 2012

BERSIH 3.0 berjaya himpun 300,000 tetapi dicemari tindakan ganas polis

Gabungan menuntut pilihan raya adil dan bersih (BERSIH) berkata perhimpunan mereka berjaya dan mengistiharkan 300,000 rakyat Malaysia turun menyertai BERSIH 3.0 menuntut reformasi pilihan raya.

"Dalam erti kata tersebut, ia adalah satu kejayaan," kata pengerusi bersama BERSIH, Datuk S Ambiga dalam sidang media selepas perhimpunan tersebut.

photo
photo

Bersih - 12
photo

photo
"Suasana yang hebat dan bilangan yang ada di situ - ia amat besar."
"Kami merasakan bahawa ia adalah satu kejayaan kerana terdapat sokongan yang begitu banyak untuk tujuan ini dan segala-galanya berjalan dengan baik (sehinggakan) kami memberi arahan supaya bersurai dengan cepat, pada jam 2.30 petang, kerana semasa kita sampai ke Dataran (Merdeka), amat sukar bagi orang ramai untuk duduk," kata Ambiga.
 
"Bagi orang yang hadir, mereka berkelakuan baik bagi sejumlah seramai itu," katanya

Bersih rally in downtown Kuala Lumpur in 2007 (Pic courtesy of theSun)
Beliau melahirkan rasa kesal atas kekecohan yang berlaku selepas
sebahagian daripada penghalang yang menutup Dataran Merdeka dirempuh, dan berkata ia "amat 
menyedihkan".
Beliau juga memandang berat laporan bahawa penyokong dan anggota polis yang bertugas cedera dalam kekecohan tersebut, dan menegaskan bahawa jawatankuasa pemandu akan bekerjasama sepenuhnya dengan polis dalam menjalankan siasatan mereka.

photo 
Bagaimanapun, kerana beliau tidak ada fakta yang tepat mengenai kejadian itu, maka Ambiga berkata, BERSIH akan memanggil satu sidang akhbar minggu depan berhubung butir-butir lanjut mengenainya.

BERSIH 3.0 di seluruh dunia

Semangat perhimpunan BERSIH 3.0 di Kuala Lumpur telah melintasi zon masa, dengan ribuan orang turun ke jalan di Australia dan New Zealand untuk berarak bersama 100,000 rakan mereka di Malaysia.

Rakyat Malaysia di 35 buah negara dan 85 bandar di seluruh dunia, telah berikrar untuk "bersatu padu" dengan ribuan orang mula berhimpun sejak pagi di di beberapa lokasi di sekitar Dataran Merdeka untuk perhimpunan duduk bantah yang dirancang bermula jam 2 petang.

Menurut warga siber, lebih daripada 1,200 penyokong berhimpun di St Paul Court, Federation Square di Melbourne, sementara ratusan lagi dilaporkan berkumpul di Martin's Place di Sydney Martin di timur Australia pada jam 2 petang waktu Malaysia.

Perhimpunan di Melbourne dimeriahkan dengan persembahan muzik

dan ucapan ahli-ahli politik berhaluan kiri.

"Diaspora Malaysia tidak dibenarkan untuk mengundi dalam pilihan raya Malaysia. Hanya pegawai kerajaan yang  bertugas ke luar negara dan pelajar sepenuh masa serta pegawai tentera di luar negara dibenarkan mengundi," kata penyelaras BERSIH Melbourne Global David Teoh dalam satu wawancara dengan ABC Radio dua hari lalu .

Begitu juga dengan perhimpunan di Brisbane, Hobart, Canberra serta di Perth di Australia, dan di Auckland, New Zealand.

Duduk bantah Aotea Square di Auckland pada jam 1 tengahari waktu Malaysia bermula dengan penyokong menyanyikan lagu Negaraku.

Di Hong Kong (gambar atas), kira-kira 400 penyokong berkumpul di Sogo Department Store di Causeway Bay dan mula bergerak ke pejabat konsulat Malaysia.

Bagaimanapun, rakyat Malaysia di Singapura mengadakan protes mereka Johor Bahru Waterfront City pada jam 1.30 tengahari, kerana pihak berkuasa Singapura telah dinafikan mereka permit polis untuk mengadakan perhimpunan di Hong Lim Park di republik itu.

Di Thailand, lebih daripada 200 penyokong berarak ke Kedutaan Malaysia di Bangkok, begitu juga dengan kumpulan rakyat Malaysia di Vietnam, Filipina dan Indonesia untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap sistem pilihan raya.
Image Details
Penyokong BERSIH, sebahagian mereka pelajar, juga berhimpun dalam kumpulan kecil di India, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh, Mesir, Arab Saudi, Afrika Selatan, Jordan, Korea dan China, dengan membawa pelekat dan poster menyokong tuntutan reformasi sistem pilihan raya .

Lebih ramai protes dijadual diadakan di Amerika Syarikat, Kanada dan Rusia, serta di 16 bandar di Eropah lewat hari ini.
Image Detail
Di Aceh di utara Sumatera, Indonesia, kira-kira sembilan perenang bergambar memegang sepanduk BERSIH di bawah air di Pulau Weh.

Polis dipersalahkan

Naib presiden PKR N Surendran berkata serangan yang didakwa dilakukan polis ke atas wartawan yang membuat liputan perhimpunan BERSIH 3.0 menunjukkan kerajaan tidak ikhlas dalam meningkatkan kebebasan media.
photo 
photo

photo
photo
photo
photo
photo
photo



Beliau mendakwa, pasukan polis dengan sengaja dan secara sistematik menjadikan para wartawan sebagai sasaran serangan dalam perhimpunan berlangsung semalam.
photo
"Motif gangguan dan serangan fizikal ini adalah untuk mengelakkan wartawan daripada merakam kekerasan, kegasan dan serangan polis ke atas orang awam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau mendakwa dalam kejadian berkenaan, polis melakukan penahanan ke atas wartawan daripada laman Malaysiakini, akhbarGuan Ming dan juga Malay Mail.
photo
Selain itu, polis juga merosakkan kamera dan merampas rakaman daripada wartawan Nanyang, stesen TV Channel News Asia, Al Jazeera, akhbar Makkal Osai dan laman Merdeka Review, dakwanya.
photo

Dengan itu, beliau menuntut perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab ke atas "tindakan jenayah" ke atas petugas media itu.

"Serangan yang diselaras sebegitu dan juga serangan yang dialami tidak mungkin dijalankan tanpa arahan daripada pemimpin polis dan menteri dalam negeri.

"Kami menuntut supaya Najib mengeluarkan jaminan segera bahawa kerajaan BN akan menghormati kebebasan media dan menghentikan segala campurtangan dengan media yang menjalankan tugas mereka," tambahnya.
Katanya lagi, serangan berkenaan melanggar peruntukan yang menjamin hak kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga Perkara 19 dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat.

Peserta BERSIH 3 dibelasah

Naib presiden Majlis Peguam Christopher Leong berkata polis tidak boleh menjustifikasi tindakan dalam perhimpunan BERSIH 3.0 di ibu negara semalam dengan menyalahkan tindakan peserta yang menceroboh penghadang di Dataran Merdeka.
Leong berkata tindakan polis yang menggunakan kuasa secara "hodoh" itu tidak menunjukkan "kematangan, disiplin dan kawalan diri yang diperlukan dalam pasukan profesional."
photo



photo


photo
"Dalam hal ini, Majlis Peguam sangat tidak bersetuju dengan penegasan menteri dalam negeri bahawa polis bertindak profesional," kata Leong lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Perhimpunan disertai sehingga 300,000 rakyat Malaysia yang berarak di pusat bandar Kuala Lumpur semalam berakhir dengan aman pada jam 2.30 petang apabila penganjur meminta peserta bersurai.

Bagaimanapun sebahagian peserta berkenaan menceroboh pengadang yang diletakkan pihak berkuasa dan memasuki kawasan Dataran Merdeka menyebabkan polis menembak gas pemedih mata dan meriam air ke atas orang ramai yang hadir.Ada pihak mendakwa anggota polis cawangan khas telah menyamar sebagai peserta bersih telah membuka penghadang yang menyebabkan peserta bersih menyerbu ke Dataran Merdeka.

Polis menyebut bahawa seramai 471 orang ditahan dalam tindakan penyuraian itu, termasuk ke atas aktivis dan petugas media.

No comments: